Hem Om OKBv Kontakta Aktuellt Arkiv Skenbladet  
             
Innehållsförteckning
Gör ditt val och klicka på gula pilen. (Make your choice and click at the yellow arrow)
Ånglok (steam engines) Ånglok (steam engines) (2007-10-04) 
Ellok (electric locomotives) Ellok (electric locomotives) (2007-10-04) 
Diesellok & Lokomotorer (diesel locomotives) Diesellok & Lokomotorer (diesel locomotives) (2007-10-04) 
Motorvagn & släp Motorvagn & släp (rail car) (2007-10-04) 
Person- post- och resgodsvagnar Person- post- och resgodsvagnar
(passenger coach, mail & luggage vans) (2007-10-04) 
Restaurangvagn (Dining car) Restaurangvagn (Dining car) (2007-10-04) 
Sovvagn (sleeper) Sovvagn (sleeper) (2007-10-04) 
Hjälp- och servicevagn (emergency waggon) Hjälp- och servicevagn (emergency waggon) (2008-04-17) 
Diverse rullande (miscellaneous rolling stock) Diverse rullande (miscellaneous rolling stock) (2007-10-04) 
Kilometerstatistik 1977-2001  Kilometerstatistik 1977-2001 (2007-10-04) 
Logo OKBv rullande materiel

OKBv utflyktståg i Östersund 2004-08-14. SJ B 1287, Du 432, SJ B 12 3307, B8 3163, 3080, OKB BCort 73 samt hjälp-och servicevagnen SJ DFo 25 nr 3096
OKBv utflyktståg i Östersund 2004-08-14. SJ B 1287, Du 432, SJ B12 3307, B8 3163, 3080, OKB BCort 73 samt hjälp- och servicevagnen SJ DFo25 3096. Foto: Rolf Sten

OKBv vagnar från Ostkustbanan, OKB (passenger coaches from OKB)
 

Tåg 150 2006-09-09. OKB H 24, personvagnarna OKB BCo 51 & 55 samt restaurangvagnen OKB BCort 73 representerade ett "äkta" privatbanetåg från tidigt 1930-tal.
Tåg 150 2006-09-09. OKB H 24, personvagnarna OKB BCo 51 & 55 samt restaurangvagnen OKB BCort 73 representerade ett "äkta" privatbanetåg från tidigt 1930-tal. Foto: Anders Jansson.

Personvagn OKB BCo 51 (tidigare litt SJ BCo6b 2971) OKB BCo 51.
OKB BCo 51. Foto: Rune Lindgren


Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Ägare OKBv  (1986)
Ingår i OKB-tåget
Tillverkad Gothaer Waggonfabrik A.G. Gotha, Thüringen 1926
Vagnen är återställd av OKBv till OKB-utförande avseende färgsättning och littera.
Vagnen ombyggd till ”SJ-profil”, inredning omgjord till 3kl och 1 klass.
24 platser i klass 1, 45 i klass 2.
Boggier modell 42
Löb 21,2 m
Vikt 40 ton


Personvagn OKB BCo 55 (tidigare litt SJ BCo6b 2975)
OKB BC0 55.
OKB BCo 55. Foto: Rune Lindgren

Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Ägare OKBv (1987)
Ingår i OKB-tåget
Tillverkad Gothaer Waggonfabrik AG Gotha, Thüringen1926
Vagnen är återställd av OKBv till OKB-utförande avseende färgsättning och littrering.
Vagnen är ombyggd till ”SJ-profil”, inredning omgjord till 3kl och 1 klass.
24 platser i klass 1, 45 i klass 2
Boggier modell 42
Löb 21,2 m
Vikt 40 ton
 

Personvagn OKB BCo 58 (tidigare litt SJ BCo6b 2978)
Döda Fallet 1983-07-09. Tjänstetåget från Kälarne till Långsele med H 24 i spetsen har gjort ett tekniskt uppehåll. Mitt i bilden OKB BCo 58.
Döda Fallet 1983-07-09. Tjänstetåget från Kälarne till Långsele med H 24 i spetsen har gjort ett tekniskt uppehåll. Mitt i bilden OKB BCo 58. Foto: Rolf Sten

Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Ägare OKBv (1979)
Ingår i OKB-tåget
Tillverkad Gothaer Waggonfabrik A.G. Gotha, Thüringen. 1926
Vagnen är återställd av OKBv till OKB-utförande avseende färgsättning och littrering.
Vagnen har det gamla utförandet avseende vagnprofil och inredning.
2 och 3 klass, 24 resp 45 sittplatser.
Boggier modell 07
Vagnen avställd.
Löb 21,2 m
Vikt 40 ton


Post- och resgodsvagnar OKB DFo 121 och 122 (SJ DF26k (DFo26) 2991 & 2992)
Döda Fallet 1983-07-09. Tjänstetåget från Kälarne till Långsele med H 24 i spetsen har gjort ett tekniskt uppehåll. På bilden syns före detta post- och resgodsvagnen OKB DFo 121.
Döda Fallet 1983-07-09. Tjänstetåget från Kälarne till Långsele med H 24 i spetsen har gjort ett tekniskt uppehåll. På bilden syns före detta post- och resgodsvagnen OKB DFo 121.
Foto: Rolf Sten


Ägare OKBv  (121 1983)
Tillverkad av Kockums, Malmö 1927
Tjänstevikt 40 ton
Löb 20,6 m
Avställda.
 

Resgodsvagn OKB F3 242 (SJ F5 25743)
OKB F3 242 i Tomteboda 1981-06-03 med anledning av firandet järnvägen 125 år. Till vänster syns vagnen OKB BCo 58.
OKB F3 242 i Tomteboda 1981-06-03 med anledning av firandet järnvägen 125 år. Till vänster syns vagnen OKB BCo 58. Foto Christer Fröjdh

Ägare OKBv (1982)
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Tillverkad AB Svenska Maskinverken i Södertälje 1927
Löb 14,4 m
Tjänstevikt 20 ton
Avställd

Personvagn OKB C3s 141
(tidigare litt C3c 3004, B3g 3004, Qgm 946 1015-69
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Ägare OKBv (1984)
Tillverkad av Kockums 1927
Nitad stålvagn med plattformar
Har använts som undervisningsvagn och elrevisionsvagn
Tjänstevikt 20,3 ton
Löb 14,3 m
Avställd.

OKBv vagnar från Statens Järnvägar, SJ (passenger coaches from SJ)

Personvagn SJ Co8d - B8 3080 Foto: Rune Lindgren
Personvagn SJ Co8d B8 3080
Ägare OKBv (1985)
Ingår i tågsammansättning 1930-talståg
Tillverkad av AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Arlöv 1934 Tjänstevikt 43 ton
Löb 23,5 m

Personvagn SJ Co8d – B8 3163 Foto: Rune Lindgren
Personvagn SJ Co8d – B8 3163
Ägare OKBv (1985)
Ingår i tågsammansättning 1930-talståg
Tillverkad av ASJ 1937
Tjänstevikt 43 ton
Löb 23,5 m

Personvagn SJ Co4c – B12 3307 Foto: Rune Lindgren
Personvagn SJ Co4c – B12 3307
Ägare OKBv (1985)
Ingår i tågsammansättning 1930-talståg
Tillverkad av ASJ 940
Tjänstevikt 44 ton
Löb 23,5 m

Resgodsvagn SJ F5L 55031 Foto: Rune Lindgren
Resgodsvagn SJ F5L 55031

Ägare OKBv (1990)
Tillverkad av AB Vagn & maskinfabriken i Falun 1949
Ingår i tågsammansättning 1940-talståg
Renoverad 2004-2006
Vikt 21-22 ton
Löb 14,5 m

 

Backa till sidans början. Back to page top

 

Uppdaterad:  2015-03-14              -  Sällskapet Ostkustbanans vänner, OKBv, Svartviksvägen 22, 862 33 KVISSLEBY. E-post: okbv@okbv.se